در دهه گذشته، دوربین های تحت شبکه به عنوان عضوی حیاطی در زمینه امنیت و ایمنی صنایع حمل و نقل شناخته شده است. در ادامه نگاهی به تکنولوژی های دوربین های اکسیس بهینه شده برای صنایع حمل و نقل می اندازیم:
به لطف تکنولوژی دوربین های تحت شبکه می توانند جز بخشی از وسیله نقلیه باشند تا مزایای ذیل را برای بهره برداران صنایع و مردم ارائه دهند:
تا مزایایی از جمله افزایش امنیت درون وسیله نقلیه تا تامین امنیت سوار شدن مسافران و پیاده شدنشان،بهبود رفتار راننده و کاهش هزینه های نگهداری مسیر ها و جاده ها و خود وسیله نقلیه را برای بهره برداران صنایع حمل و نقل عمومی و همینطور مردم به ارمغان می آورد. پیشرفت تکنولوژی دوربین های تحت شبکه نصب شده به این معناست که حالا نظارت تصویری می تواند به طور تاثیر گزاری بر اساس گفته ها بالا و گزارشات بدست آمده از انجمن بین المللی حمل و نقل UITP و اطلاعات جمع آوری شده توسط اکسیس در مورد تعبیه نظارت تصویری درون وسایل حمل و نقل عمومی که در ادامه مرور خواهیم کرد به امنیت و ایمنی مسافران کمک کند.
تکامل فناوری دوربین مداربسته:
یکی از ملاحظات کلیدی در هنگام طراحی دوربین های مخصوص وسایل نقلیه در مرحله تحقیق و توسعه، عمر وسلیه نقلیه ی است که قرار است دوربین ها روی آن نصب شوند. به طور مثال واگن های قدیمی قطار اغلب تا 40 سال عمر می کنند در حالی که دوربین ها می بایست بعد از 8-7 سال تعویض شوند و به روزرسانی شوند. لازم به ذکر است دوربین های تحت شبکه اکسیس دارای بیشترین میزان MTBF در بین رقبای خود می باشند و یکی از دلایل محبوبیت این برند طولعمر مفید و بالای این محصولات می باشدف در جدول ذیل می توانید میزان MTBF برخی از محصولات اکسیس را مشاهده کنید:
بیش از 150.000 ساعت |
Axis P1367-E |
بیش از 100.000 ساعت |
Q3505-LVE |
بیش از 100.000 ساعت |
P3225 همه مدل ها |
بیش از 100.000 ساعت |
Q6055-E |
بنابراین این امر ضروری است که تدابیری اندیشده شود که دوربین ها به سهولت با مدل های جدید جایگزین شوند، برای دستیابی به این هدف، تولید کنندگان دوربین های تحت شبکه می توانند به کرافرمایان این صنایع اطمینان دهند که دوربین های جدید با همان فرم و اندازه قبلی تولید شوند ، حتی به لطف تحولات روز افزون تکنولوژی این امکان نیز وجود دارد که واگن های قدیمی تر هم بدون برهم زدن یکپارچگی در ساختار ظاهری آن به تکنولوژی جدیدتر ارتقاء پیدا کنند.به عنوان مثال دوربین Axis M3105-LV برند اکسیس که این شرکت نماینده رسمی آن می باشد قابلیت رنگ شوندگی را دارد تا بارنگ هر نوع محیطی یکپارچه شود.
دوربین های مخصوص وسایل نقلیه طیف وسیعی از چالش ها را باید پشت سر بگذرانند تا بتوانند با همتایان نصب شده روی فضا های ثابت از نظر کاربرد مقایسه شوند و همینطور برخی از تکنولوژی های پیشرفته ی آنها در طول سال ها در کنار بهبود قابلیت های تصویر برداری، مقاومت در برابر ضربات و قابلیت اطمینان اجزای مکانیکی آنها نیز بهبود یافته است. قابلیت های جدید اضافه شده ویژگی های جدید اضافه شده است که به شرایط نوری چالش محیط های مختلف، مسئله کمبود فضا برای ذخیره ساز ها و توانایی انتقال داده ها قلبه کنند. بدون در نظر گرفتن ویژگی های اضافی مورد نیاز کارفرمایان که به دنبال بهبود تجربه استفاده کنندگان از سیستم های حمل و نقل هستند.
بر اساس داده ها و گزارشات انجمن بین المللی حمل و نقل UITP ، دیجیتالی شدن صنایع حمل و نقل این امکان را فراهم می کند که تجهیزات به یکدیگر متصل بمانند و به این ترتیب امنیت و ایمنی حمل و نقل عمومی افزایش می یابد.همچنین در این امار نشان داده شده بود که در مقایسه با سال 2015 تعداد شبکه های حمل و نقل عمومی مجهز شده به دوربین های آنالوگ به طرز قابل توجهی (از 25 درصد به 18 در صد) کاهش یافته است. همزمان با بروزرسانی دوربین های قدیمی و نصب دوربین های IP جدید در وسایل نقلیه جدید. رفتن به سمت سیستم های نظارت تصویری دیجیتال به طور مشهودی نشان می دهد که 82 درصد از شرکت های حمل و نقل دارای یک بخش دیجیتال در سیستم های خود هستند
چالش های نوری ( و همینطور چالش های تصویر برداری در تاریکی)
واضح است که محیط اطراف یک وسیله نقلیه در حال حرکت همواره در حال تغییر است، از افتاب درخشان گرفته تا یک تونل تاریک و یا یک هوای ابری. حتی در ما انسان ها نیز رفتن از یک محیط خیلی تاریک به یک محیط خیلی روشن و یا بلعکس مقداری زمان نیاز داریم تا چشمهایمان به شرایط نوری جدید عادت کند، دوربین ها نیز در شرایط اینچنینی رفتاری مشابه چشم انسان نشان می دهند و به زمان برای وقف دادن با محیط نوری جدید نیاز دارند.
به طور مثال، هنگامی که یک اتوبوس یا قطار از یک تونل تاریک خارج می شود و وارد یک فضای روشن می شود برای تغییر تنظیمات نوری دوربین و وقف دادن با محیط جدید می بایست سریعتر عمل کنند ، در حالی که تمام تجهیزات تصویر می بایست حتی در قسمت های تاریک صحنه واضح و قابل رویت باشد، این روشن کردن بخش های تاریک نباید به فدا شدن بخش های روشن تصویر و بیش از حد روشن شدن آن شود. به منظور برطرف کردن چنین چالش هایی در صحنه هایی که نور کم و نور شدید تواما در کنار هم در محیط وجود دارند ، این نیاز وجود دارد که سنسور پردازش تصویر دوربین های مخصوص وسایل نقلیه با استفاده از تکنولوژی پیشرفته Wide Dynamic Range توسعه داده شوند. راهکار های زیادی در دوربین های موجود در بازار با قدرت تکنولوژی WDR متفاوت وجود دارد، اما تعدای آز آن ها بهتر از دیگران می باشند، راهکار های دوربین های رده پایین گاهاً ناهنجاری بصری در تصویر تولید شده ایجاد می کنند و میتواند قابلیت استفاده از تصاویر در مواقع نیاز را به طور قابل توجهی کاهش دهند.
یکی دیگر از چالش های خاص برای سیستم های نظارت تصویری مخصوص وسیله نقلیه مربوط به حمل و نقل مسافران در مسافت های طولانی می باشد. که در اتوبوس و قطار ها یکسان است اکثر آنها در طول شب چراغ ها را خاموش می کنند تا مسافرن خواب راحت تری را تجربه کنند. این امر همانطور که به آسایش مسافران کمک می کند شرایط را برای افراد مجرم و برهم زدن امنیت نیز راحت تر می کند.